• facebook
  • facebook
Aktualności
It is surprising how little is known about the history of German war reparations to Poland. While the matter is fascinating not just to professional historians, the participants in the debate underway in Poland in recent weeks appear to be missing even the basic facts. Hence it seems worthwhile to recall these facts, put them in order and supplement them with other relevant pieces of information.
Zdarzyło się w Warszawie 90 lat temu… „7 czerwca 1927 r. o godz. 9 rano poseł Z. S. S. R. Piotr Wojkow w towarzystwie urzędnika poselstwa Jerzego Grygorowicza przyjechał na dworzec główny w celu spotkania powracającego z Londynu przez Berlin Arkadjusza Rosenholca, pełnomocnika rządu Z. S. S. R. w Londynie.
It happened in Warsaw 90 years ago: “On 7th June 1927 at 9 a.m., the plenipotentiary representative of the Union of Soviet Socialist Republics Pyotr Voykov, accompanied by legation official Yuri Grigorovich, arrived at the Central Railway Station to see minister plenipotentiary of the Soviet government to London Arkady Rozenholz, who was returning from London via Berlin...
Overcoming the profound challenges which Eastern Europe is struggling with requires a long-term, comprehensive, and bold strategy of EU support. Regrettably, given the multitude and complexity of problems the union itself is grappling with it, can hardly be expected to take active steps in its eastern neighbourhood; indeed, at best it can be expected to make inconsistent attempts to stamp out consecutive fires in the region.
Polska w minionym ćwierćwieczu była jednym z największych beneficjentów pozimnowojennego ładu międzynarodowego. W wymiarze wewnętrznym – PKB przypadający na mieszkańca zwiększył się dwukrotnie – w tempie nienotowanym od XVI stulecia, nazywanego w naszej historiografii „wiekiem złotym”. Konsumpcja indywidualna osiągnęła 70% poziomu w Europie Zachodniej. Tym, co sukces ów umożliwiło, było zakończenie zimnej wojny oraz ład międzynarodowy, który ukształtował się w jej następstwie, zapewniając Polsce bez mała trzydzieści lat nieprzerwanego rozwoju. Stabilność wewnętrzna i wysoki poziom bezpieczeństwa międzynarodowego to dwa czynniki, których ostatniego tak korzystnego splotu doświadczyliśmy 400 lat temu.
In the last quarter century, Poland has been one of the foremost beneficiaries of the post-Cold War international order. Its per capita GDP rose seven-fold and at a rate unknown since the 16th century, what is called “the golden age”, and individual consumption has reached 70% of that of Western Europe. The last time the country enjoyed such an advantageous combination of internal stability and a high level of international security was 400 years ago. Even more surprisingly, for the first 10 to 15 years after the end of the Cold War, Poland—economically and socially devastated, weak and lacking allies—came out of the communist morass and develop, enjoying as never in its history a prolonged spell of tranquillity.
If European politics was an amusement park, Franco-polish relations would be a roller coaster and a house of mirrors. Over the last three years, bilateral relations between Warsaw and Paris went from one of its highest to one of its lowest points in recent history.
"Unia Europejska jest przede wszystkim największym donatorem wspierającym pomoc humanitarną dla uchodźców syryjskich na Bliskim Wschodzie. Skandaliczne jest to, że tej pomocy w żadnym stopniu nie finansują kraje Zatoki Perskiej. Robiły to w latach 2013–2014. Obecnie kwoty są przekazywane na pomoc humanitarną pod egidą ONZ, a tam wkład finansowy krajów Zatoki Perskiej jest bardzo mały".
"To begin with, the European Union is the largest donor of humanitarian aid for Syrian refugees in the Middle East. And it is outrageous that the Gulf countries do not finance this aid in any degree. They did that in 2013–2014, but now funding for humanitarian assistance is channelled through the UN, where the financial contribution of the Gulf countries is very small."
The decisions by NATO heads of state and government adopted in Newport (2014) and Warsaw (2016) did much to renew the Alliance’s military credibility. They were the correct reaction, even if viewed by many as too weak, to the threats arising from Russia.
poprzedni
następny
Kontakt
POLSKI PRZEGLĄD DYPLOMATYCZNY
ul. Warecka 1a
00-950 Warszawa
ppd@pism.pl


REDAKCJA:
Redaktor naczelny:
Sławomir Dębski

Sekretarz redakcji:
Łukasz Jasina

Członkowie redakcji:
Łukasz Adamski
Karolina Borońska-Hryniewiecka
Adam Eberhardt
Jacek Foks
Mateusz Gniazdowski
Katarzyna Korzeniewska
Sebastian Płóciennik
Rafał Tarnogórski
Ernest Wyciszkiewicz




Portal PISM wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności portalu. zamknij